07-10-2023 Новини
Рівненські депутати проголосували за те, щоб купити в кредит 100 дизельних комунальних мікроавтобусів, протягом 5 років. Екоактивісти виступили проти.
Петиція «Зупинити закупівлю дизельних маршруток для Рівного задля розвитку дійсно зручного міського транспорту» за півтора дні набрала необхідну кількість голосів, аби на неї звернула увагу Рівненська міська рада. Автор петиції – представник громадської організації «Екоклуб» Ілля Єременко.
Про аргументи екоактивістів та позицію в. о. міського голови Рівного Віктора Шакирзяна і директора департаменту благоустрою та інфраструктури Руслана Гудими – розповідає в цьому матеріалі «Четверта влада».
Петиція про скасування закупівлі маршруток
4 жовтня на сайті petition.e-dem.ua з’явилась петиція з назвою «Зупинити закупівлю дизельних маршруток для Рівного задля розвитку дійсно зручного міського транспорту». Автор петиції – член ради громадської організації «Екоклуб» Ілля Єременко.
Мета петиції – скасування двох рішень Рівненської міської ради від 26 вересня 2023 року.
Рішення про затвердження Програми розвитку автомобільного транспорту загального користування Рівненської міської територіальної громади на 2023-2027 роки та про надання дозволу КП «Рівнеелектроавтотранс» на отримання кредиту та укладення договорів на придбання транспортних засобів.
Автори петиції навели аргументи чому рішення депутатів погані:
- не створюють належних умов для перевезення пасажирів. Маршрутки із 20-55 посадковими місцями незручні та непридатні для маломобільних людей;
- не оптимізують маршрути громадського транспорту в Рівному. В Науково-експертному дослідженні НУВГП експерти довели, що варто купувати великогабаритний транспорт для міста;
- перешкоджають розвитку найекологічнішому та ефективному виду транспорту у місті – електротранспорту;
- забруднюють довкілля та шкодять здоров’ю більшими викидами у повітря;
- не містять обґрунтування щодо окупності та повної вартості, оцінки екологічного впливу втілення рішення, щодо купівлі, утримання й експлуатацію маршруток;
- не відповідають державним цілям та курсу на євроінтеграцію.
В петиції також звертають увагу на те, що перед прийняттям такого рішення потрібно було спочатку за участі громади розробити міську програму сталої мобільності.
А також варто «планувати довгостроково, враховуючи цілі України зі скорочення викидів парникових газів та вимоги Євросоюзу до розвитку транспорту в місті».
Автор петиції, рівненський екоактивіст Ілля Єременко розповів «Четвертій владі», що текст петиції підготувала ГО «Екоклуб».
На питання, чому він вирішив опублікувати петицію, відповів:
– Бо я хочу, щоб в місті був безпечний та сучасний транспорт і не хочу, щоб мої гроші як платника податків витрачали на погані рішення.
Ілля Єременко каже, що вони очікують, що Рівненська міська рада прийме нове рішення, яким скасує два попередні рішення: про кредит і про придбання маршруток. А далі оголосить громадські консультації з розробки програми сталої мобільності і підготує якісну програму, де буде безпечний, комфортний, доступний та передбачуваний транспорт, який враховує побажання рівнян.
– Оскільки міська рада розраховує взяти в кредит 350 мільйонів, ми спробуємо цьому завадити, повідомивши кредиторів на що Рівне хоче використати ці гроші і як жителі міста ставляться до цієї ідеї, – каже Ілля Єременко.
Повідомляти кредиторів екоактивісти готові напряму, а також за допомогою якомога більшого розголосу.
Маршрутки «для евакуації»
6-го жовтня директор Департаменту інфраструктури та благоустрою Руслан Гудима зібрав пресконференцію. На якій разом з директором «Рівнеелектротрансу» Валентином Ткачуком розповідали про переваги закупівлі автобусів для міста та про надання кредиту для РЕАТу.
За інформацією джерел «Четвертої влади», Валентин Ткачук, якого змушують брати кредит на маршрутки, не радий такій перспективі і проти неї, але «йому залишилося небагато до пенсії, тому він людина підневільна».
Не всіх причетних запросили на цю пресконференцію.
Екоактивісти ГО «Екоклуб» на своїй сторінці у фейсбуку написали, що їх «не запросили на пресконференцію, на яку запрошення отримали вибіркові медіа. Перед входом у зал департаменту благоустрою міста нам зачинили двері».
«Четверту владу», яка висвітлює тему придбання неекологічного транспорту, також про захід не повідомили. Але наша журналістка не неї все одно потрапила.
Директор департаменту інфраструктури та благоустрою розповідав, що дизельні маршрутки закуповують для того, щоб коли буде блекаут і в місті вимкнуть електрику через обстріли росіян, ними можна було би перевозити пасажирів. Водночас питання чому тоді не закупляють більш екологічні маршрутки чи автобуси на газу – залишилося без відповіді.
Ще одна нібито причина закупівлі таких маршруток, яку озвучив Руслан Гудима, – щоб можна було евакуйовувати рівнян з будинків, якщо будуть обстріли у місті.
Вчитайтеся уважно у цей «геніальний аргумент»: 20 комунальних дизельних маршруток потрібні для евакуації мешканців будинків на випадок, якщо біля них будуть російські ракетні прильоти...
Це нагадує нам історію про закупівлю неякісного жиру в пункти незламності, на випадок окупації.
У Руслана Гудими також запитали що відповість департамент на петицію та аргументи екоактивістів.
Він відповів, що це питання не до них. Адже до департаменту така петиція не надходила, а коли надійде, то вони сформують на неї відповідь. Зараз про таку петицію їм невідомо і тому нема ще чого до неї готуватись.
«Ніхто не буде ображений», – Шакирзян
Ми запитали у виконуючого обов'язки міського голови, секретаря Рівнеради Віктора Шакирзяна, якої реакції на петицію очікувати від міської ради.
– Відповідь буде згідно з чинним законодавством, все буде написано, викладено. Ніхто не буде ображений, – Віктор Шакирзян.
На питання чи накладатиме він вето на два рішення Рівнеради відповідь та сама – робитиме все відповідно до законодавства.
– Чому коли в Європі відмовляються від дизеля, а ми, прагнучи в Європу, купуємо дизельний транспорт? – журналістка.
– Ми прагнемо в Європу. Ми ідемо згідно до європейського стандарту. В даних про ці автобуси все це вказано, можна почитати.
– Чому вирішили купувати саме такі малогабаритні автобуси, чому не витратити ці гроші на великогабаритний транспорт, тролейбуси?
– Все можна. Наразі все було оголошено. Сесія прийняла рішення і таким чином це все погоджено. Якщо вас цікавить технічне завдання по автобусах, які будуть приймати участь на Прозорро. Думаю, ви можете взяти там довідку і все прочитати.
Раніше Віктор Шакирзян розповідав нам, що нині дійсно існує проблема з водіями, але вже напрацьовано багато пропозицій для вирішення. Відкритого списку цих пропозицій в публічному доступі немає.
За його словами, водії в першу чергу будуть надавати перевагу новим автобусам. Бо «якщо порівняти, той транспорт, що зараз рухається по місту. По-перше він дуже застарілий і все таки хочеться в нормальних умовах працювати».
Про те, як Рівнерада дозволила комунальному підприємству «Рівнеелектроавтотранс» взяти кредит на 60 мільйонів, щоб купити 20 маршруток. І прийняла програму розвитку автомобільного транспорту, щоб найближчі 5 років витратити загалом 325 мільйонів з подібним призначенням читайте в матеріалі: Хто з депутатів погодився віддати десятки мільйонів на комунальні неекологічні маршрутки.