Рівне: хто і як «розпилює» без тендерів 120 мільйонів гривень

10-08-2024 Розслідування

Департамент інфраструктури та благоустрою міста Рівне, керівник якого Руслан Гудима, продовжує «розпилювати» бюджет Рівненської громади, уникаючи тендерів. Сума «освоєних» в такий спосіб коштів за три воєнні роки сягає вже 100 мільйонів гривень, а до кінця 2024 «добіжить» до 120. Кошти розподіляють в ручному режимі серед кількох «фаворитів»,  зокрема і з сумнівним  минулим. І що найгірше, окрім перевитрат, платники податків часто отримують ще й роботи низької якості. Або ж »кошти витрачаються там, де немає нагальної потреби. Це – під час війни, коли всі ресурси необхідно спрямовувати на перемогу і збереження життів наших захисників та захисниць.

Чому так, хто за це відповідає і що з цим робити – читайте в розслідуванні «Рівне. Район».

Як ви гадаєте, яка програма міської влади є найбільшою за обсягом фінансування?

Усі видатки, передбачені бюджетом Рівненської громади на 2024 рік складають понад 3,4 мільярда гривень. З них найбільше – майже 1,8 мільярда гривень йде на освіту. А ось на другому місці за розмірами бюджетних призначень – Департамент інфраструктури та благоустрою Рівненської міської ради – 657 мільйонів гривень, або ж майже 20% від загальної казни. З цих коштів  435 мільйонів гривень іде на організацію благоустрою Рівненської громади. Ці кошти витрачають за програмою реформування та розвитку житлово-комунального господарства міста Рівне.

У серпні 2021 року Олександр Третяк призначив керівником новоствореного Департаменту інфраструктури та благоустрою Руслана Гудима. Чоловік відомий тим, що очолював певний час «Рівненську друкарню», яка збанкрутувала, а також, за даними аналітичної системи «Youcontrol.com.ua». близько трьох років був керівником Обслуговуючого кооперативу «ЩАСЛИВЕ».

«Сіра схема» масового уникнення тендерів

Закон «Про публічні закупівлі» зобов’язує при виборі виконавця на поточні ремонти на суму понад 200 тисяч гривень проводити відкриті торги, тобто конкурентний тендер, участь в якому можуть взяти усі охочі.

Але Департамент інфраструктури та благоустрою міста Рівне, за часи керівництва Руслана Гудими всіляко уникає проведення чесних конкурентних тендерів. Це підтверджують наступні цифри.

У 2022 році Департамент уклав 41 угоду на різні поточні ремонти на суми від 190 000 до 199 999 гривень. (тобто близькі до порогів),  на загальну суму майже вісім мільйонів гривень.

У 2023 – уже понад 330 угод на більш як 67 мільйонів гривень.

За сім місяців 2024 року – понад 155 угод на суму понад 31 мільйон гривень. До кінця року ця сума зросте ще щонайменше на 20 мільйонів гривень. Фактично, за три роки війни лише одним Департаментом буде «розпиляно» без тендерів понад 120 мільйонів гривень!

Чому це погано?

При плануванні робіт працівники Департаменту виходили не з реальності чи нагальності потреб, а з того, як би освоїти без тендеру максимальну суму грошей, ідеально щоб кожен договір на поточний ремонт «коштував» 199 999 гривень. Очевидно, що неможливо, щоб ремонт невеличкого двору в будинку на два під'їзди і території біля великої «панельки» на 10 під'їздів, ремонт мережі зовнішнього освітлення і ремонт зупинки громадського транспорту, чи підпірної стінки – все коштувало однаково, від 190 до 199,9 тисячі гривень.

А якщо суми підганялися, це значить, що у великому дворі не робили усе, що потрібно, а в маленькому робили те, що і так було в нормальному стані – просто щоб «освоїти» кошти.

Тому в меншому дворі перекладали асфальт не лише там, де справді ями, а й там, де це робити не було ніякої потреби, а в іншому, більшому, просто лишали частину «на потім». Думаємо, багато рівнян чи квасилівчан бачили такі випадки і замислювалися, чому ось тут клали ніби асфальт, а два метри далі вже забули. Ні, не забули, це просто наслідки підходу, коли на перше місце ставиться бажання уникнути тендеру, і освоїти максимум коштів, а не вирішити максимальну кількість проблем.

Другий недолік такого підходу: усі виконавці на безтендерні закупівлі обирають, виходячи з особистих уподобань чиновників. І це далеко не завжди якість та ціна, необхідний досвід чи наявність техніки. Найчастіше – це вміння домовлятися і, як кажуть, «знання таблички ділення». Траплялися випадки, коли роботи віддавали фірмам з ненайкращою репутацією, або ж без належного досвіду, працівників та техніки. Тому і якість виконаних робіт частенько «шкутильгає».

«От дивіться, тут поклали цей асфальт. Навіщо? Тут було нормально, там далі яма – треба було залатати, а тут просто так поклали! То ж війна! Невже немає куди гроші потратити? А ви подивіться, яка якість: ногою проведеш, а він кришиться…», – каже рівнянин Олег, мешканець вул. Київська, 16.

По-третє, реальна конкуренція на тендерах дає до 20% економії коштів. Коли фірми обирають на справжніх торгах, вони борються ціною, термінами виконання, гарантійним обслуговуванням. В таких умовах бізнес зацікавлений розвиватися. А коли виконавця обирають за чаркою в ресторані, чи на «сходках», тоді включаються зовсім інші чинники. І коли чиновник взяв «відкат», він уже примружує очі на недоліки в роботі, не вимагає виконання гарантійних зобов’язань тощо, адже знає, що щоб заплатити «відкат», виконавець десь мусив зекономити на матеріалах чи на якості робіт.

Така схема уникнення тендерів через допорогові закупівлі навіть описана у відповідному посібнику «Антикорупція в громаді» (скачати).

Хто «освоює» кошти?

Для цієї схеми «розпилу» коштів потрібні дві сторони: замовник, тобто чиновник, і виконавець, тобто представник бізнесу. Ми проаналізували, які фірми за останні три роки найбільше беруть участь у схемі освоєння бюджетних коштів рівнян без тендерів.

ТОВ «Будівельна компанія «Будальянс груп» (40445002) – 47 мільйонів гривень

За даними аналітичної системи https://youcontrol.com.ua/ фірма зареєстрована вісім років тому, має статутний капітал 8,4 млн.грн. на 89% належить Ігорю Валерійовичу Войтко, а на 11% – АТ «ЗНВКІФ «АКВІТАС».

У 2023 році «Будальянс груп» змінило реєстрацію на миколаївську, очевидно, там же і сплачує податки. Можна припустити, що у Миколаєві отримали якесь замовлення від місцевої влади і прохання перереєструватися, але таких даних нам знайти не вдалося, принаймні щодо бюджетних коштів.

За даними системи Прозоро, у Рівному фірма отримала більше двохсот безтендерних угод на ремонти дворів і проїздів між будинками.

ТОВ «Буд Сіті Рівне» (44980867) – 15,1 мільйона гривень

В грудні 2023 року на сайті «Четверта влада» вийшла стаття «Фаворит» департаменту благоустрою Рівнеради «Буд Сіті Рівне» провалив ремонт укриття. Фірма Фіалки зробить його в 30 разів дорожче».

З матеріалу можна дізнатися, що у 2023 році КП «Рівнекомсервіс» підписало договір на ремонт протирадіаційного укриття із ТОВ «Буд Сіті Рівне», але потім, прокуратура звернулася до суду з вимогою визнати згаданий договір недійсним. Усе через те, що його уклали без проведення процедури відкритих торгів. Також прокуратура звернула увагу на дату створення юридичної особи підрядника – 1 лютого 2023, статутний капітал у лише одну тисячу гривень та відсутність досвіду виконання аналогічних робіт.

За даними аналітичної системи YouControl, фірму зареєстрували 1 лютого 2023 року, а вже 7 квітня 2023 Департамент підписав з ними перший договір. Статутний капітал фірми складає 1000 гривень, тобто у неї нічого немає свого, в чому секрет успіху?

Директоркою та власницею фірми є Мосягіна Олена Генадіївна. Коли була історія з невдалим ремонтом протирадіаційного укриття, як пише «Четверта влада», представники фірми всіляко уникали спілкування з журналістами.

Разом з тим, у 2024 році департамент активно співпрацює з «Буд сіті Рівне», з ними підписано 22 угоди на загальну суму майже 4,3 мільйона гривень («Наші гроші» колись писали Рівненська міськрада масово роздає безконкурентні підряди на поточний ремонт вулиць).

Ми подивились документи вказаного підрядника на відкритих торгах. Зокрема, помітили там працівників Товариства, серед яких привертає увагу головний інженер Олександр Ільчук. Чоловік з таким іменем керував та володів у 2023 році фірмою, що була «на слуху» трохи раніше – «Прогрес Девелопмент Компані» (ТОВ «ПДК»).

Контактний номер фірми «ПДК» – (067)-740-45-35 – належить Олександру Ільчуку (Alex Ilchuk), а програма ідентифікації номерів GetContact вказує, що хтось цей номер записав так: «Саши Дліного», «Майстер Саша Рожчук», «Саша Альфа прораб», «Саша виконроб Довгий».

Зараз ТОВ «ПДК» в чорному списку Антимонопольному комітету за змову на тендерах.

ТОВ «Комбінат комунальних підприємств» – 11,7 мільйона гривень*

Найбільше підрядів мали в 2023 році, у 2024 наразі жодного договору. Товариство зареєстроване в селищі Мізоч, що на Здолбунівщині, зі статутним фондом 1000 гривень, належить в рівних долях Дацюку Олегу Євгенійовичу та Бабаку Віктору Ананійовичу. Дацюк в 2015-2020 роках очолював Здолбунівську районну раду, представник партії «Батьківщина». Бабак Віктор – чинний депутат Рівненської районної ради від «Слуги народу».

* При підрахунку кількості та сум договорів ми використовували інформаційно-аналітичний ресурс Clarity Project

Знову Рожчук

КП «Шляхзалізобетон»  (13973827) – 6 мільйонів гривень

Фірма почала активно отримувати замовлення від Департаменту у 2024 році. За даними Youcontrol товариство належить Лущику Федору Васильовичу. Запам’ятайте це прізвище, адже через нього виходимо на кінцевого бенефіціара.

ТОВ «ЄВРО-РІВ-БУД» – 4,3 мільйона гривень

Підряди були лише у 2023 році. За даними YouControl директором фірми є Соловей Артем Маркіянович. Власниця 84,04% підприємства – Рожчук Віра Петрівна, по 8% мають Худяков Юрій та Соловей Артем.

Приватне підприємство «АЛЬФА-ЩТ» – 3 мільйони гривень

Ця фірма до 2023 року отримувала від Департаменту інфраструктури та будівництва кошти за фізичну охорону приміщення, а в 2024 вже відписала 15 безтендерних угод на проведення відновних робіт шляхом поточного ремонту проїздів на суму майже на три мільйони гривень.

Директор і власник фірми, за даними Youcontrol, той же Артем Маркіянович.

***

Керівники та власники трьох вище перерахованих фірм пов’язані між собою. Федора Лущика, Віру Рожчук та Артема Солов’я разом об’єднує ТОВ «Тріумф фіш», де перші двоє є засновниками, і, можливо мають родинні зв’язки, адже зареєстровані за однією адресою по вул.Паркова. А Артем є директором цієї фірми. Свого часу журналісти порталу «Четверта влада» писали про те, що Віра Рожчук це, ймовірно, мама Олександра Рожчука. А дівоче прізвище Ірина (Федорівни) Рожчук (дружини Олександра) – Лущик, яка, найімовірніше є донькою Федора Лущика.

Рожчук Олександр та Рожчук Віра разом є засновниками  ТОВ «ЛІСОВА ДОЛИНА ПЛЮС». Youcontrol показує, що вони і адресу мають спільну, в квартирі на вул.Паркова. Там же, де і засвітився Лущик.

Для повноти картини треба розповісти, хто такий Олександр Рожчук. Свого часу він був причетний до фірми «Стиль-декор», яка ходила парою на тендери з фірмою «Фіалка», зокрема на реконструкцію стадіону «Авангард» (у Рівному), і Антимонопольним комітетом була викрита на змові, оштрафована на чималу суму. Після цього Олександра стали пов’язувати з фірмою «Прогрес девелопмент компані». Подейкують, що ця фірма замінила «Стиль-декор» через накладені на неї обмеження.

«Прогрес девелопмент компані» у 2023 році ремонтувала туалети в 11 та 12 школах, і були нарікання на те, що діти не змогли вчасно розпочати навчальний рік.

А про самого Олександра Рожчука у 2016 році згадували на засіданні правоохоронного комітету Верховної Ради, в контексті його участі в «бурштинових розборках», тоді народний депутат Ігор Мосійчук заявив наступне:

«Близько місяця тому співробітники 52 спецдільниці поліції виявили три помпи і затримали 10 копачів. Один з них подзвонив «криші», і протягом півгодини приїхали 30 озброєних людей у джипах. Очолював їх права рука кримінального авторитета Миколи Цупрука Рощук (очевидно журналіст писав на слух і помилився з прізвищем Рожчук) Олександр Віталійович, відомий як «Саша Довгий»...», – зачитав Мосійчук текст доповіді.

Сьогодні пов’язані з Олександром Рожчуком фірми без тендеру отримують мільйонні замовлення від Департаменту інфраструктури та благоустрою Рівненської міської ради.

ФОП Башинський Едуард Володимирович – 1,6 мільйона

У 2024 році отримав 8 підрядів на майже 1,6 млн.грн. Людина з таким же прізвищем та ім’ям є власником та директором «Прогрес девелопмент компані», про яку ми писали вище в контексті Олександра Рожчука, а також до березня 2024 року був керівником ПП «Альфа-сек’юріті», того ж Олександра Рожчука.

ТОВ «Профелектра» – 4,1 мільйона гривень

У 2024 ТОВ «Профелектра» отримало 21 підряд без тендеру на поточні ремонти ділянок мереж зовнішнього освітлення. Сума отриманих коштів складає понад 4 млн.грн. Фірма зареєстрована у Здолбунові, працює з 2020 року, власником є Максим Павлович Голуб, депутат Здолбунівської міської ради від «ВО «Батьківщина».

ФОП Панас В.О. – 3,6 мільйона гривень

Підприємець Віталій Панас зареєструвався ФОПом в серпні 2022 року, а в травні наступного року почав отримувати підряди в Департаменті, в 2023 їх було 10, а в 2024 – 8, на загальну суму майже 3,6 млн.грн.

ТОВ – БМУ «ПРОМЖИТЛОБУД-2» – 2,6 мільйона гривень

У 2024 товариство отримало два підряди на 0,4 млн.грн, у 2023 – 11 угод на майже 2,2 млн.грн.

ТОВ «УКР-ВУД-КОМПАНІ» – 1,8 мільйона гривень

Фірму було зареєстровано в серпні 2022 року, а перше замовлення від департаменту отримало 4 жовтня цього ж року. Статутний капітал – 1000 гривень, власник – Василь Васильович Данилюк. Людину з такими з прізвищем, ім’ям та по-батькові у 2022 році було засуджено за ч. 1 ст. 369 ККУ (пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі, тобто корупцію).

За номером телефону, який у відкритих джерелах зазначений як номер Василя Данилюка, відповів чоловік, який представився його «довіреною особою». На запитання, про те, чи притягували до кримінальної відповідальності його керівника за згаданою статтею чоловік відповів, що вперше про це чує.

«Думаю, це просто повний однофамілець. Принаймні я про таке точно вперше чую», – сказав співрозмовник.

Дати безпосередній контакт Василя Данилюка чоловік відмовився, бо – не коректно. Уточнити інформацію щодо судової справи теж не захотів: «А яке це для мене має значення».

Масштаб «розпилу» складає 100 мільйонів

Вище ми навели перелік тих фірм та підприємців, яким систематично платилися кошти на поточні ремонти дворів, проїздів, зупинок громадського транспорту, мереж зовнішнього освітлення тощо без тендерів в сумах близьких до порогів (від 180 тис.грн до 199 999 грн.). Сума витрачених в такий спосіб коштів за останні неповні три роки склала понад 100 мільйонів гривень, і до кінця 2024 року «перевалить» за 120 мільйонів. Для порівняння: для того, щоб виплати одноразові виплати усім мобілізованим захисникам і захисницям Рівненської громади по 30 і 10 тисяч гривень, за підрахунками депутатів Рівненської міської ради, потрібно приблизно 100 мільйонів гривень. Але це кошти прямо в руки солдатам та офіцерам, на них жоден чиновник нічого не заробить.

Що каже «фігурант»?

«Звідки у вас мій номер», – запитав Олександр Рожчук, коли ми зателефонували йому, аби поставити кілька запитань про участь пов'язаних із ним фірм у «ручному» розподілі бюджетних грошей. Відповідь, що його контакти ми могли дістати з відкритих джерел чоловіка не влаштувала, й він став тиснути на те, що номер його телефону нашим журналістам хтось дав – хто?

Однак, згідно з частиною 3 статті 25 Закону України «Про інформацію», журналісти мають право не розкривати джерело інформації або інформацію, яка дозволяє встановити джерела інформації, каже медіаюрист Роман Головенко.

 «Дана норма не обмежує джерела лише тими, які подали інформацію, що фігуруватиме безпосередньо в статті чи іншому матеріалі журналіста. Це може бути й інформація, яка просто вказала напрямок для подальшого збору даних для статті чи щось подібне. Тобто ви не маєте обов'язку розкривати, звідки отримали номер телефону. Це питання вашого вибору, зважаючи на позицію людини, яка надала вам цей номер та можливих наслідків її розкриття», – пояснює експерт.

Все ж, ми дали можливість Олександру Рожчуку висловити свою думку та надіслали йому запитання в один із месенджерів. Чоловік на них не відповів…

Зокрема, ми цікавилися, чи знайомий він особисто з представниками міської влади, а зокрема – Віктором Шакирзяном та Русланом Гудимою? Як вдалося налагодити співпрацю із Департаментом інфраструктури та благоустрою, а також завоювати довіру керівника установи? Чи впливає він на низку фірм та ФОПів, про які ми писали в матеріалі та які пов'язують із ним? Чому пов'язане із ним підприємство «Прогрес девелопмент компані», яке ремонтувало туалети в 11 та 12 школах, не виконало роботи у визначені терміни?

Гудима по суті коментувати не захотів, натомість прислав «відписку»

Також ми зателефонували до директора Департаменту інфраструктури та благоустрою Рівнеради Руслана Гудими, аби поставити кілька запитань щодо витрати бюджетних грошей на організацію благоустрою в місті. Однак чиновник коректно відмовився від спілкування та попросив надіслати інформаційний запит, аргументуючи бажанням «розлого відповісти на запитання».

Втім, по факту відповіді на конкретні запитання були всього лише відпискою…

Зокрема, ми запитали в Руслана Гудими, чому підшефний йому Департамент проводить досить багато робіт, вартість яких коливається в межах 190-199 тисяч гривень, і зовсім немає замовлень, які б перевищували пороговий рубіж у 200 тисяч гривень? На це нам відписали, що «враховуючи вимоги номенклатури з поточного ремонту об'єктів благоустрою населених пунктів, штучних споруд та фактичні площі прибудинкових територій житлових будинків у місті Рівне, фактична вартість робіт з поточного ремонту прибудинкових територій не перевищує 200 тисяч гривень».

Щодо того, як визначають пріоритетність робіт, у відомстві відписали, що роботи виконують відповідно до звернень ОСББ, управлінських компаній чи мешканців міста.

До ремонтів, кажуть, залучають спеціалізованих суб'єктів господарювання з урахуванням досвіду виконання робіт за попередні роки. Який досвід мали на увазі, адже деякі підрядники – зовсім нові та нікому не відомі, не зрозуміло…

На запитання, чому КП «Рівнекомсервіс» підписало договір із ТОВ «Буд Сіті Рівне» на ремонт протирадіаційного укриття №67808, яке знаходиться по вулиці В. Стельмаха, з фірмою, яка, по суті, немає нічого свого, в Департаменті відповіли, що переадресували його безпосередньо до «Рівнекомсервісу».

З приводу того, хто відповідає за контроль якості виконаних робіт та чи траплялися випадки, коли виконавців змушували виправляти погрішності, у відомстві були не багатослівними та відповіли без уточнення: контроль виконання обсягів та якості робіт здійснює технічний нагляд.

Ми звернулися до експертки ГІ «За чесний тендер» Мирослави Примак, аби дізнатися, чи порушує замовник вимоги законодавства, якщо підписує договори на ремонти по 199 тисяч гривень:

«Формально, замовника дуже важко притягнути в таких випадках за уникнення тендеру, державні аудитори не хочуть братися за такі справи. В законі є пряма норма, яка забороняє розбиття предмета закупівлі для уникнення відкритих торгів. Але наші «умільці» з ЖКГ добре навчилися її обходити: кожен об’єкт ремонту видається окремим. Ось, наприклад, три різні договори щодо одного будинку і під’їздів до нього, зроблених протягом двох днів, і в кожному суми 199,9 тис. грн. Що це як не бажання уникнути тендеру?

1. Проведення відновних робіт шляхом поточного ремонту проїзду від житлового будинку №59 по вул. В. Червонія до житлового будинку №61 по вул. В. Червонія в м. Рівне - 08.06.2023 - 199822,76 грн.

2. Проведення відновних робіт шляхом поточного ремонту проїзду від вул. В.Червонія до житлового будинку №61 по вул. В. Червонія у м. Рівне. - 07.06.2023 - 199963,72 грн.

3. Проведення відновних робіт шляхом поточного ремонту проїзду між житловим будинком №47 по вул. В. Червонія та житловим будинком №61 по вул. В. Червонія у м. Рівне - 08.06.2023 - 199838,17 грн.»